fredag 20 juli 2012

Franska maränger

Min allra bästa vän fyller år i morgon och jag brukar hjälpa henne att baka till kalaset, det har blivit lite av en tradition :-) Tårtan brukar hon göra själv, det är hon bra på! Jag brukar bidra med småkakor och i kväll blev marängerna klara (som i och för sig inte blev så små direkt...)


Några med polkasmak och några med choklad...

...i söta små formar från Åhlens.

Receptet hittade jag på Made by Mary:

Recept Franska maränger


4 äggvitor
2,5 dl strösocker

Vispa äggvitorna till fast skum över vattenbad. Tillsätt sockret lite i taget, vispa hela tiden.
När smeten är 60-65 grader tas bunken bort från vattenbadet. Fortsätt vispa tills smeten har svalnat.
Klicka eller spritsa ut marängerna i formar eller på bakplåtspapper och grädda i 45-50 minuter i 150 grader.
Jag gjorde 12 maränger och de blev rejält stora.

Jag smaksatte en sats med några droppar pepparmynt och röd karamellfärg och en annan sats med smält choklad. Det blir snyggt att bara vända ner chokladen/karamellfärgen i smeten så att det blir lite randigt i smeten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar