lördag 11 augusti 2012

Hallonpaj

Ikväll är jag bortbjuden på middag hos vännen som bor rakt över gatan. Tänk så trevligt och nära och bra! Kan i stort sett gå hem  i sömnen om jag skulle vilja! :-) Jag står för efterrätten och har precis premiärbakat en hallonpaj med kokostäcke som jag fått tips om.





Recept Hallonpaj med kokostäcke

3 dl vetemjöl
2 msk socker
125 gram smör
1 ägg

Hacka samman mjöl, socker och smör. Tillsätt ägget och arbeta ihop till en smidig deg. Tryck ut degen i en pajform som är ca 25 sm i diameter. Förgrädda pajskalet i 225 graders värme i ca 10 minuter.

FYLLNING:
50 gram smör
1 dl socker
100 gram kokos
1 ägg
1-2 msk färskriven ingefära
250 gram frysta hallon

Smält smöret. Tillsätt socker, kokos, ägg och ingefära. Fördela de frysta hallonen i pajskalet och bred kokossmeten över. Grädda pajen mitt i ugnen i 225 graders värme i ca 12 minuter.

Servera pajen lätt avsvalnad med vaniljglass till!

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar